Nyheder fra ASO

Dato: 07-09-2016

Festugen er slut, men husk at den symfoniske fest åbnes i denne uge
Chefdirigenten står i spidsen for to store koncerter - med et udvidet orkester takket være Aarhus Symfoniorkesters Venneforening.
Du bør unde dig selv at opleve denne storslåede sæsonåbning, som du kan læse mere om nedenfor.

Du kan ovenikøbet få en gratis optakt både torsdag og fredag kl. 18.30, hvor tidligere musikchef Leif V.S. Balthzersen fortæller om aftenens koncert i kammermusiksalen.  

 

Fire fredagsklassikere
Det er også i denne sæson vi lancerer vores fire fredagsklassikere med rabat til fire populære fredagskoncerter – et tiltag for nye koncertgængere. Hvis du flirter med tanken om at blive abonnent, men ikke har prøvet det endnu, kan du tjekke fredagsklassikeren ud.
 

Gratis arrangement på DOKK1
Hvis du har lyst til at vide mere om klassisk musik, til at komme lidt bag kulissen i den klassiske musik og blive klogere på nogle af musikkens elementer – ja, i det hele taget på alt det spændende, der foregår i og omkring koncerterne, kan du tilmelde dig et gratis arrangement ”Når musikken spiller - Klassisk musik for dummies”. Det foregår på DOKK1 mandag 12. september fra 16-17, hvor du kan møde Aarhus Symfoniorkesters solooboist Oliver Nordahl sammen med  musiker, producent og formidler Christina Dahl Blangstrup. Tilmelding her

 

 

 

Aarhus Symfoniorkester
Sæsonåbningskoncerter
Torsdag 8. september 2016 kl. 19.30
Fredag 9. september 2016 kl. 19.30

(vedr. 9. sept. Foyeren er lukket for offentligheden pga. af et arrangement, derfor bedes publikum til symfonikoncerten benytte sig af receptionsindgangen ved Skovgaardsgade 2C . Rytmisk Sal kan benyttes som garderobe og evt. som pause-område.)

Marc Soustrot, dirigent
Romain Descharmes, klaver

Berlioz Ouverture Benvenuto Cellini
Saint-Saëns Koncert for klaver og orkester nr. 5, ”Ægypten”
Prokofiev Romeo og Julie Suite nr. 1 og 2

Billetsalg

Kan man dø af kærlighed?

Ja – det kan man. Det fortalte William Shakespeare os allerede i 1595 med sit tragiske skuespil ”Romeo og Julie” og deres umulige og på forhånd dødsdømte kærlighed. I denne uge kan du i symfonien opleve, hvorledes den mest sørgelige kærlighedshistorie af dem alle fortolkes af Aarhus Symfoniorkesters fremragende musikere under ledelse af chefdirigent Marc Soustrot. Det sker i Prokofievs illustrative og gribende balletmusik til ”Romeo og Julie”.


Skuespillets stærke følelser om kærlighed og had, liv og død måtte den store russiske Prokofiev simpelthen sætte i musik og han valgte derfor ”Romeo og Julie” som forlæg for sin første helaftensballet – og selvom historien har tiltrukket andre komponisters opmærksomhed, er det Prokofievs musik, der er anvendt hyppigst på balletscenen. Som hovedværk ved Aarhus Symfoniorkesters åbningskoncerter i denne uge kan du opleve den storslåede og billedrige musikalske fortælling.

Forførende fransk
Orkestrets franske chefdirigent tager den unge landsmand og pianist Romain Descharmes med til Aarhus for første gang, hvor de sammen fortolker Saint-Saëns’ 5. klaverkoncert, der blev komponeret under en eksotisk rejse til Ægypten.  Dirigent og solist kender hinanden og klaverkoncerten indgående, når de åbner sæsonen med Aarhus Symfoniorkester. De har nemlig indspillet samtlige Saint-Saëns’ klaverkoncerter sammen for Naxos. Saint-Saëns var et såkaldt vidunderbarn og han var ret produktiv sit lange liv igennem. I 1872 modtog Saint-Saëns en pengegave, der tillod ham at dyrke en stor lidenskab for rejser, blandt andet til Ægypten, hvor han i Luxor skrev sin femte klaverkoncert. Deraf tilnavnet ”den ægyptiske” – det er musik, der forfører og varmer.

Genial italiensk Guldsmed
Åbningskoncerterne indledes med mere fransk, nemlig en ouverture fra operaen Benvenuto Cellini af Berlioz. Den selv excentriske Berlioz’ skrev tre operaer og Benvenuto Cellini fra 1834 handler om en berømt italiensk guldsmed, hvis værker hører til blandt de ypperste kunstværker. På grund af sit voldsomme temperament endte den geniale guldsmed med at føre en omflakkende og til tider særdeles dramatisk tilværelse med rivaliseringer, fængslinger og flugt, et rigtig godt emne for en opera og et emne, der passede godt til Berlioz’ eget stridbare temperament.

 


Ændring af tilmelding:
Afmeld: