Nyheder fra ASO

Dato: 12-09-2016

Orkestrets Tillidsmand Søs Nyengaard har skrevet og sendt denne rørende historie om musik, mennesker og venskaber på tværs af landegrænser og sprog.

"Tom Martin, forhenværende solobassist hos London Symphony Orchestra og en levende legende, assisterede hos os i sidste uge. Vi spillede et fantastisk program med vores chefdirigent, Marc Soustrot. Progamme bestod af  Berlioz' Ouverture Benvenuto Cellini, Saint-Saëns' Klaverkoncert nr. 5 ’Ægypten’, og Prokofievs Romeo og Julie Suite nr. 1 og 2. Det har været en utroligt inspirerende uge, og i pausen ved vores gentagelses- og sidste koncert fredag aften kom Tom hen og spurgte mig, om jeg ikke vil tage et billede af ham og Marc, da de var gamle venner.

Jeg hjalp selvfølgelig meget gerne og var naturligvis også lidt nysgerrig på, hvordan de kendte hinanden – og da fik jeg lov til at høre deres historie. En historie om hvordan musik forener og sammenbinder folk fra hele verden sammen – forbindelser og venskaber, der giver minder for hele livet.

Tom fortalte, at han havde snakket med Marc ved en af prøverne tidligere på ugen. Han fortalte Marc, at tilbage i 1974 holdt London Symphony Orchestra en konkurrence for unge dirigenter, der fremover skulle dirigere og arbejde med orkesteret. Fra konkurrencen kunne han huske en ung og meget talentfuld franskmand, som var meget beskeden. Franskmanden havde medbragt et jakkesæt til konkurrencen, for hvis vinderen var interessant, vil han gerne blive og høre koncerten – og vinderen blev bestemt interessant!

Imens Tom stod og fortalte denne historie til Marc, gik det langsomt op for Marc, at den unge franskmand, Tom talte om, faktisk var ham selv. Og enden på historien var, til stor overraskelse for den dengang meget unge Marc, at han vandt konkurrencen – og dermed fik han pludselig et stort behov for jakkesættet!

Tom fortalte, at han tydelig kunne se, at Marc var blevet meget bevæget, da han fortalte ham historien og alle de gamle minder lige så stille begyndte at komme frem til bevidstheden. Det viste sig, at Marc og Tom arbejdede meget tæt sammen de følgende par år, da vinderen af London Symphony Orchestra’s konkurrence blev udnævnt til assisterende chefdirigent for orkesteret i en periode på to år. Tom fortalte, at Marc og hans hustru Margueritte var et par unge og fattige studerende, og derfor ønskede folk i orkesteret at hjælpe de to unge mennesker så meget, som de kunne, hvorfor de ofte inviterede parret hjem til middag. Musikerne havde derfor et tæt forhold til den unge Marc og hans kone.

Denne uge har Marc og Tom arbejdet sammen for første gang siden de mødtes i London, nu mere end 40 år efter deres første møde, her hos os i Aarhus Symfoniorkester.

Efter koncerten talte jeg igen med Marc og fortalte ham, at jeg var blevet så glad over at høre denne historie. Marc var også rigtig glad og tydeligt stadig meget berørt over oplevelsen. ”Ja”, sagde han, ”jeg havde ingen chance for at genkende denne mand fra 40 år siden, men han huskede mig. Det var sådan en dejlig overraskelse. Orkesteret var så gode ved mig og min hustru dengang. Vi var meget fattige, og de var så søde at invitere os ind i deres hjem. Jeg kan huske, at vi har spist hos Tom og hans familie. Det er sådan en fantastisk oplevelse at møde ham igen, så mange år senere”. af Søs Nyengaard, Tillidsmand og violinist i Aarhus Symfoniorkester

----------------------------------

Aarhus Symfoniorkester
Symfonikoncert
Torsdag 15. september 2016 kl. 19.30
Link til Billetsalg
Gratis optakt i kammermusiksalen kl. 18.30, ingen tilmelding er nødvendig. Læs mere på Aarhus Symfoniorkesters Venners hjemmeside.
Koncerten gentages fredag 16. september 2016 kl. 19.30 på Holstebro Musikteater: Billetsalg Holstebro

Haydns cellokoncert og ”Eroica”
Ola Rudner og Torleif Thedéen har begge fremragende internationale karrierer. Dirigenten Ola med base i Wien og cellisten Torleif i alverdens koncertsale som solist, men de har begge rødder i vort broderland Sverige. Heldigvis har de også begge et godt øje og øre til Aarhus Symfoniorkester, så vi er glade for at kunne præsentere dem i dette rendyrkede wienerklassiske program med velklingende værker fra pudderparykkernes tid.
Wienerklassikken og oplysningstiden rækker naturligvis langt dybere end den blotte udvendighed. Første programpunkt er Schuberts dramatiske ouverture til melodramaet Trylleharpen, et stykke musik, der også er kendt fra skuespillet Rosamunde.

 
Haydns smukke cellokoncert i C-dur bliver virtuost og elegant foldet ud i hænderne på Thedéen. Af Joseph Haydn er der i dag bevaret to cellokoncerter, en i C-dur og en i D-dur. C-dur-koncerten skrev han formodentlig i begyndelsen af 1760'erne, og dette værk, som man kun kendte eksistensen af fra Haydns eget værkkatalog, blev fundet i 1961 af den tjekkiske musikvidenskabsmand Oldrich Pulker i Prags Nationalmuseum. Året efter blev den, efter at dens ægthed var blevet fastslået, spillet for første gang i vor tid med Milos Sadlò som solist og Charles Mackerras som dirigent for det tjekkiske radiosymfoniorkester, og den har bl.a. pga. af dens melodiske rigdom været hyppigt spillet på koncertprogrammerne verden over lige siden. Thedéen medbringer
sin fine gamle cello, der er fra samme tid som Haydn – eller faktisk 50 år før Haydn formodentlig skrev sin C-dur cellokoncert, nemlig ex-Lynn Harrel-celloen af David Techler fra 1711.

Sluttelig vil Rudner fortolke Beethovens banebrydende ”Eroica”-symfoni. Beethoven dedikerede 3. symfoni på partituret til Napoleon med titlen ”Buonaparte”. Efter Napoleon havde udråbt sig selv til kejser, tværede komponisten i skuffelse senere ordene ud på nodepapiret. ”Eroica”-symfonien chokerede sit samtidige publikum alene med de to indledende akkorder! Meget kontant indleder Ludwig van Beethoven sin 3. symfoni, og med disse akkorder indvarsler han en helt ny tidsalder – symfonien er et værk, der til stadighed begejstrer og betager sine lyttere.