Gådefuld musik – Langgaards Sfinx

Gådefuld musik – Langgaards Sfinx

AF LEIF V. S. BALTHZERSEN

Nogle af temaerne for Aarhus Symfoniorkesters sæson 2024/25 er ”det uforklarlige og det ubegribelige”. Det er emner, som Rued Langgaard beskæftiger sig med i flere af sine symfoniske værker, også i orkesterværket Sfinx. En sfinks er jo et gådefuldt og gåde-stillende fabelvæsen fra oldtiden.

Det stemningsmættede – og gådefulde – tonedigt Sfinx, eller ”tonebillede”, som Rued Langgaard selv kalder det, er fra Langgaards unge år, komponeret i 1909-10 med revisioner i 1910 og 1913. I lighed med andre Langgaard-værker har også Sfinx haft andre titler, heriblandt interessant nok titlen ”Nornerne”, dvs. stadig noget gådefuldt, men fra en helt anden kulturkreds.

Formodentlig først i 1913 eller 1914 – i forbindelse med trykningen af partituret – knyttede Langgaard to strofer af et 12-strofers digt af den svenske digter Victor Rydberg (1828-95) til værket:

Det stånder öfver tidshafvets böljande svall
ett torn af genomskinlig och eterklar kristall.
Det sänker sin grundval igenom djupen ner,
dit ingen aning räcker och intet, intet öga ser.

Det sträcker sina murar genom stjernehimlar blå
och högt igenom himlar, der inga stjernor gå,
det höjer sin kupol genom alle rymder opp,
och hvarje tanke svindlar, som sväfva vill emot dess topp.

Langgaard-eksperten Bendt Viinholt Nielsen fortolker det således i sin videnskabelige udgave af nodematerialet: ”Langgaards valg af disse strofer antyder, at hans intention med tonebilledet Sfinx er at illustrere selve musikkens gåde, det forhold, at tonekunsten rummer udtryk fra det menneskeligt laveste til det højeste, guddommelige.”

Sfinx blev uropført ved en ”Kompositions-Abend von Rud Immanuel Langgaard” under protektorat af Dronning Alexandrine i Philharmonien i Berlin den 10. april 1913, dirigeret af Max Fiedler. Ved den danske førsteopførelse den 7. april 1914 i Odd Fellow Palæet fik Langgaard endda sin dirigentdebut.

Aarhus Symfoniorkester spillede værket, der er relativt hyppigt opført, for første gang i marts 2003.

Med stor virkning brugte Peter Schaufuss Sfinx i sin Hamlet-ballet til opgørsscenen mellem Hamlet og Dronning Gertrud.

Læs mere om komponisten på Bendt Viinholt Nielsens hjemmeside www.langgaard.dk, der tillige har et stort billedmateriale.

Lyt til Sfinx her:

Om forfatteren

Leif V.S. Balthzersen er mag.art. i musikvidenskab, forfatter, foredragsholder og tidligere musikchef for Aarhus Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester. Han har skrevet noter for Aarhus Symfoniorkester siden 1989 og har for nylig udgivet bogen “Når musikken fortæller. En koncertfører til 75 klassiske værker” på Aarhus Universitetsforlag.